אילת היא העיר הדרומית ביותר בארץ, עיר תיירותית מקסימה שבה הקיץ שורר תשעה חודשים בשנה. מזג האוויר החמים שלה, נופי

המדבר היפים וחוף הים המקסים מושכים תיירות פנים וחוץ רבה. מיקומהה בדרום הארץ מרחיק אותה מהמרכז ומהצפון הגישה היבשתית העיקרית משאר שאר חלקי הארץ היא באמצעות כביש הערבה החוצה את כל המדינה מצפון ועד לאילת.

נכון להיום אילת נמצאת לפני תנופת פיתוח גדולה, שכוללת בין השאר את פיתוח רצועת החוף, הקמת נמל ימי חדש ונמל תעופה בין-לאומי וחיבור של העיר למרכז הארץ באמצעות שיפור כביש הערבה וחיבורה לקו רכבת מהיר. גם אזור הערבה שמרביתו אינו מיושב מתפתח ומוקמים בו מרכזים תעשייתיים ומרכזי מדע ומחקר. על כביש הערבה לאילת מגיעות מכולות הנושאות מטעני יצוא דרך הנמל וסחורות בקירור המיועדות לתושבי העיר והאיזור.

סחורות בקירור לאילת כוללות מוצרים ליצוא, מוצרי מזון המיועדים לתושבי אילת ומוצרי פרמצבטיקה ותרופות למפעלים ולמכוני מדע שממוקמים באזורי התעשייה והמחקר. אם כי בישובי הערבה והנגב הדרומיים מגדלים תוצרת חקלאית, יש צורך בהבאת סחורות מהמרכז ומשאר חלקי הארץ.

הובלות קירור בכביש הערבה לאילת

כביש הערבה (כביש 90) החוצה את הארץ לאורכה מנקז אליו את תנועת המשאיות מהמרכז, דרך צומת הערבה ועד אילת, מרחק של כ-180 ק”מ. זהו כביש ישר שחלקו הדרומי הוא ללא פיתולים כמעט, והוא מיועד בין השאר למשאיות ולרכבים כבדים. כיום כביש הערבה עובר שדרוגים נרחבים להקלת הגישה היבשתית לעיר. עבור התיירים ייתכן שישנן דרכים מעניינות יותר להגיע לאילת אך גם כביש הערבה שחוצה נופי מדבר יפים, עובר בקרבת ישובים מתפתחים ואתרים ארכאולוגיים ומספק נסיעה מעניינת למטיילים. כביש זה הוא הדרך היעילה והבטוחה ביותר להובלת מכולות קירור מהמרכז אך משך זמן הנסיעה חשוב מכיוון שעל המטענים להגיע ליעדם בפרק זמן מוגבל, לצורך שמירה על התקינות של המטענים בקירור בהתאם לדרישת הלקוח ולתקנות משרד הבריאות.

תקנים ותנאים להובלות קירור

הובלות בקירור לאילת מבוצעות בהתאם לת”י 1241 (הובלת מוצרי מזון בטמפרטורה מבוקרת). הובלות הקירור כוללות סוגי מטענים שונים ויוצאות ממפעלים או ממשווקים עם רישיונות בהתאם. כל הובלה חייבת במכולה מיוחדת ומבודדת הכוללת מקור חשמל לשמירה על קירור בפנים המכולה, מדי בקרה למדידת הטמפרטורות ולמעקב במשך הנסיעה כולה. בין מטעני הקירור שמועברים בקונטיינרים נכללים – בשר ודגים טריים, פירות וירקות, חלב ומוצריו, תרופות ומוצרי פרמצבטיקה, רכיבים אלקטרוניים רגישים, מוצרי מזון מצוננים, פרחים ועוד.

משך ההובלה המקסימלי של חלק מהמוצרים קצר יותר ממשך הובלה של 24 שעות (לדוגמה בהובלה של דגים). בחלק מההובלות ישש צורך באחסון מיוחד (לדוגמה אחסון תרופות במנשאים מיוחדים). הובלת מוצרי בשר מתבצעת בפיקוח וטרינר. המוצרים מאוחסנים במכולה (קונטיינר) בנפרד ממוצרים אחרים, בארגזי קיבול או במכלים.

גובה הטמפרטורות להובלה בקירור נקבע על פי דרישות היצרן ותקני משרד הבריאות, לדוגמה – בשר טרי בצינון יש להובילל בטמפרטורות שבין 0 לבין ארבע מעלות. הטמפרטורות להובלת תרופות בקירור על פי משרד הבריאות הן בין שתיים לשמונה מעלות. הובלות בהקפאה מבוצעות בטמפרטורות נמוכות יותר.
הובלת מטענים בקירור יכולה להתבצע בהתאם לדרישות היצרן, אבל חברת ההובלות רשאית לקבוע את תנאי הקירור בהתאםם לתקנים.

תקינות משאיות הובלה בקירור לאילת

לצורך הפעלת משאית הובלות קירור לאילת או לכל מקום בארץ יש לעמוד בתנאים ובתקנים המתאימים, שביניהם רישיון עסק, רישיון הובלה ואישורי ת”י הכוללים את תקינות הרכב, אמצעי האחסון של הסחורות המצוננות והתאמת האחסון במכולה לסוגי מטענים שונים. בנוסף על החברה להציב מפקח תעבורה האחראי על בדיקות שוטפות של הרכב, כולל המכולה ומתקני הקירור שבה. כלי המדידה במכולה עוברים בדיקה וכיול כל תקופה כדי לוודא את תקינותם. גם תהליך העמסה, האחסון והורדת המטענים לאילת וממנה מבוצעים על פי פרוטוקולים מיוחדים ובהתאם לסוג ולרגישות המטען.

להובלת הסחורות המקוררות יש לצרף כל האישורים הדרושים, כגון אישור של מפעל הייצור המשווק את הסחורות במטען (לא כוללל משווקים מקומיים), אישורי בריאות למצרכי מזון ואישורים מיוחדים להובלת תרופות. על הובלת משאית המכולה להתבצע בידי נהג בעל ניסיון ובהתאם לכל רשיונות התחבורה הנדרשים כולל רישיון להובלת מזון ורישיון מוביל. מטרת ההקפדה על עמידה בתקנים ובדיקות האיכות התקופתיות של הרכבים היא לוודא שהרכב המבצע הובלה בקירור כשיר להובלת מטענים רגישים באופן שמאפשר לשמור על המטענים בטווח טמפרטורות מוגדר לאורך כל הדרך עד ליעדו באילת.